Mee Sanggul

Thursday, March 1, 2012

Hahah... makanan lagiii...
Bak kata Kerol & Azaref ... blog ni dah jadi blog makan. Hahaha.. betul jugak tuh..

Yer la dah tak boleh nak lari. Jogging pon x boleh. Jalan pon slow.. Semalam adalah sejarah!.. Sedih oo tgk rekod lama wp tak ler semegah tp compare dgn skrg.. I am back to square 1.. Segala aktiviti lasak, outdoor, walk or marathon juga jalan2 luar negra dibekukan sampai doctor kasi green light to back to sport. Nyampah tgk sale airasia!..

Ini Mee Sanggul.. Penang mari.. drp keci smpi sebesar ini spesis mee sanggul yg LIBL taw!.. Cer google mee sanggul. Macam2 rupa ada.. For me this is my original version of mee sanggul. Rare!.. tak jumpa kat KL nih.. Sapa2 ada terjumpa bg taw.. x der la susah payah beli stok mee sanggul ni kat kampung.

Mee Sanggul sebelum masak! Ramai yg tak tahu kan!..
Banyak housemate LIBL drp zaman belakar smpi skrg x pernah tgk mee spesis ni.
:) Version Utara kot..

Ini lah rupa mee sanggul goreng.. sup tak pernah buat lagi..cam tak sesuai jer..




Resepi.. tak der..campak jer.. mcm buat mee goreng. LIBL letak saki baki sayur meow2 tuh dalam nih.. not bad!.. Sedap!..

Harus pergi ke Jaya Grocer, Empire & beli.. Sayur ni dah cucuk kat tanah tp cam uth jer..x der daun lagi pon!.. berjayakah pokok meow meow nih survive ditangan aku?..

8 comments:

NenetPenne (NP) said...

harap pokok meow2 ini tidak menjadi aruah seperti pokok daisy ikea ituh....

eh bila nak pelawa akak makan mee sanggul nih?...mcm sedap jer... mesti sedap...

Raihanah said...

betoi nida, bg sya ni mee sanggul original.
resepi tradisional, tumbuk udg kering dgn bwg, tumis, masukkan cili kering blend..masukkan mee dan kucai..itu ja..(grm ,dan gula(klau suka) secukup rasa..kdg2 masak mcm goreng mee atau bihun ja, sayur apa yg ada letak..
sya ada gak tgk resepi yg msk sup tp tak pernah cuba

Areef Ibn Naim said...

salam,

nampak cam rencah lg byk je, hehehe... erm, tk penah lg makan mee sanggul ni... tp, ada satu spagheti yg ala2 mcm mee ni kan... ala, blog sy pun kkdg terselit gak psl main masak2, hehehe...

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

NP - muahahahah.. pokok ituuu... Baru ni pegi IKEA cari gak tp x der dah pokok dasy tuh!..

nanti la.. one sweet day!.. bila dah betul2 sembuh!..

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Nana - thx. Tataw pulak ada orginal rspi. Blh try nih..kucai la pulak kena cari.. harus angkut sepasu drp kpg.. klw letak ikan bilis blend pon sedap!..

ada yg ckp kat pasar borong selangor ada..

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

coppp..nana dah jumpa acuan serabai??..

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

Areef - alamak pengkritik makanan dah muncul.. Haah.. Betul la..rencah lagi bnyk. banyakkan protein & vegi drp carbo (ayat cover line..:)

spagheti yg ala2 mcm mee = fettuccine.. x sama rasa dia. Mee kering yg mcm ni warna putih pon x sama rasa dia.

Kalau kat belah utara.. Kedah, Penang, Perak utara.. boleh jumpa yg siap masak kat pasat malam. Bulan puasa pernah jumpa kat bazzar ramadhan kt kpg tp cepat sgt habis.

Ini la dia blog sesuka hati.. macam2 ada!

Raihanah said...

belum lg la nida...blik kg jumaat ni nak cuba cari gak...hrp2 jmpa..

ikan bilis mmg sedap utk dibuat rencah (bumbu)...
sya semai kucai, dah 2minggu tak naik2 lg..hidup ka dak taktau lah..dulu semai, dah naik..firdaus tak perasan..dia p buang..dia ingt rumput..adoi la..hihi