My Hometown

Sunday, July 19, 2009

It Takes me about 4 hrs to reach my hometown..selalu kiter shoot 3.5 hrs non stop..may be because of sunny day, it makes me feel tired and sleepy. Beberapa kali stop.. ngantuk teramat..poco2 dalam keter pon dah x jalan.. :P




Stop @ one R&R and found that ada Pesta Durian.. HUH.. tgh panas leting nih ramai betul org mkn durian. No wonder murah sangat ..makans sampai pengsan. No worries!! Ambulan disediakan ok..HAHA.. Betull..sies x tipu..!!



Finally, I reach my hometown!! Berbanding dulu & sekarang memang dah banyak perubahan. This time konon nak surprise..balik mengejut..HAHA.. Terbeliak mata mak kiter tgok anak dia terpacul depan pintu..

Sekarang musim buah-buahan..masuk dapur penuh ngan buah-buahan. Menjadi kebiasaan aku akan round keliling umah tgok pokok2 yg mak kiter tanam.


Ni bukan pokok kunyit taw.. Kena koyak sikit daun tuh & bau..lain bau dia Nih pokok temulawak.. Ubi dia sedap dimakan.. abang kiter suker... sejak bila dia suka makan temulawak nih kiter kurang pasti.. lepas tuh mula la dia sua bontot kat org..lepaskan bom dia tuh. Bertempiaran la me & my sis berlari dikejar sang penggempar alam..Pandai sungguh my sis.. mesti lari nyorok kat belakang kiter..nnt dua-dua kena kentut. Katanya dia sorang kena tak aci. Drp sblum kawin smpi dah ada anak mcm tuh la.. tp skrg Natasha plak yg kena. HAHA..


Ni pokok limau nipis..ala..lupa nak petik bawak balik. Ishh..ishkk.. Kalau beli kat KL nih x der banyak jus..mesti petik yang muda lagi. Itulah..tau nak jual jer. Geram tgok lebat pulak tuh.. buah limau nipis tuh ada la sebesar bola golf.. Dulu ada pokok lemond..merasa la duduk under lemond tree. Teringat lirik lagu Fool's Garden..HAHA.. lpeas tuh kena ketit ngan semut & kerengga.

I wonder how I wonder why yesterday you told me 'bout the blue blue sky and all tall that I can see is just a yellow lemon-tree I'm turning my head up and down I'm turning turning turning turning turning around And all that I can see is just another lemon-tree


Nih bunga melur.. dulu arwah nenek selalu petik & simpan dalam poket. Tak pon letak kat bilik tidur sampi kering2 bunga melur tuh. Tapi pokok nih banyak semut hitam lahh..


Nih pokok ubi kayu..hahha..x kenal tataww.. Dulu mak kter selalu sagat & goreng. Lepas tuh letak cili..sah-sah pas tuh my bro akan bawak dgn tin2 tuh makan sambil tengok TV. Sampai sekarang pon... Kiter paling suka masa nak cabut ubi kayu nih..tarik sekuat hati sampai terduduk..ala2 mcm badang gittew. Kih3. Ada macam-macam pokok lagi..cerita pasal serai..dulu kiter soh adik kita gi amik serai..adr ker dia gi amik daun serai yg berjuntai2 tuh kasi kiter..wahhh..nak marah jadi lawak.. Ada pokok tebu jugak.. sendiri potong pas tuh hantar kedai. Siap boleh buat gula tebu lagi. Kalau malas nak hantar mesin..mesin ngan gigi sendiri la. Pernah sekali sampai bedarah lidah & gusi dok gigit tebu. Tp tak pernah serikk..



Buah rambutan depan umah dah masak ranum..gagak, tupai semua seronok beresta sonkran diatas pokok nih. Rambutan pokok nih x best sangat..dulu kat belakang umah ada poko rambutan gula batu. Best giler.. pokok rendang..jadi tempat melepak diatas pokok. X pon gantung buaian. Tapi dah nak besarkan dapur kenalah tebang..





Nih pulak antara pokok2 orked yg my mom tanam.. dari dulu mmg suka tanam orked. Kiter dulu selalu kebas arang orked tuh, tumbuk lumat campur dgn ubat gigi. Petua bagi gigi putih. Tahla sapa ajar kiter petua nih..Jadi ke tak..jadi kot.. :P




Nih pulak pokok kayu spesis sakura..MDK yg tanam bukan mak kiter..macam cantik pulak bila tengok bunga2 bergugurn wp mak kiter cakap buat semak jalan. Teringat karya Shahnon Ahmad - Sakura mengorak kelopak. Sampai sekarang kiter tak paham maksud karya tuh. Kiter mmg bengap sikit bahasa sastera nih.

Banyak lagi pokok2 yg mak kiter tanam..kalau nak masak pusing jer keliling umah. Cili, timun, kundur, sirih..semua ada. Yang pelik nyer mak kiter tanam semua hidup..kalau kiter tanam semua mampos. Hari tuh pokok pandan..dah selamat jadi baja organic..beli benih konon nak tanam sayur..hidup jap pas tuh mampos x sempat buat sayur..ada pulak kucin bertuah buat jamban dalam pasu kiter..kucing saper tah. Ei..rotan kucing tuh baru taw..!

Kali nih kiter bawak balik pokok kuchai dengan pasu2 sekali. Mampos gak tataw la.. Yang hidup pokok hiasan ala pokok yg banyak dedaun tuh & bonsai..letak kat hall. Itu pon kengkadang lupa nak siram. Time minum air & teringat..kiter tuang sikit dalam pasu. Sharing is caring.. Kih3.

Kalau nak cerita semua pokok yg ada mmg la x abis tak termasuk pokok rumput lagi..Hak3..Pokok rumput utk kucin beranak?? Taw ker?? HAHA.. Tatau..tanya kucing. :P

Okay..got to scress out. Kalau ada kesempatan..next entry abt mee goreng mamak. pulak...kaw punyer...sbb dia guna dapur arang masa gorang mee tuh..kiter ada snap pic tuh..

25 comments:

Kasut Pink said...

wah bestnye sumer leh petik keliling umah jer.. Mak kite tanam daun kunyit dlm pasu jer..

Willie said...

Bunyi macam lamer jer tak balik hometown? Busy ker?

Dlm byk byk tumbuhan yg ditunjukkan, i think i like yg bunga putih bertaburan tu. Sgt sesuai utk aku guna buat photo shoot. Syg seribu syg, sebab ia jauh dari tanahair ku. HEhehe

Nurman said...

Entry jabatan pertnian ke ni...haha..mak mertua ku selalu cakap2 ngan pokok dia, tu yang tumbuh segar bugar tu..ko ada cakap ngan pokok ko?daripada ngomel sendirian better la ko cakap ngan pokok ko tu

NenekPenne said...

huwaaaa...apsal needa tak ajak akak sama balik penang!

len kali nak itut boleh?

SiMpleSmArtErMe said...

CT - mmg best. Semua ada. Ok la tuh ..Dalam pasu pon hidup gak..

Willie - HAHA..something like tht..last was few months back. Kinnda busy.. Yes I like tht white flower too..unfortunately I tak de DSLR. Tht is the best photo tht I can snap.. :(

Nurman - ko nak soh aku ngomel ngan pokok??..mau mati layu rentung pokok aku tuh dgr aku ngomel. More project comming in berdebar-debar plak aku..HAHA..

Nek - lst min la.. ikot gerak kaki ku nih jer.. X per next time. Balik Friday nite better..Sabtu dah boleh jalan2..

Benedict Bernard said...

mak awak dulu lecturer universiti pertanian malaysia ke? hehhe

makcik rokiah said...

bes kan balik kampong.. huhu..

SiMpleSmArtErMe said...

Ben - Ha ahh.. lecturer amali..~kekeke.
Lecture kan aku ada la.. :P

Cik Kiah - Bestttt lupa jap keje yg bnyk nih. Skrg nih balik kejap2 jer..wish for balik macam cuti sem zaman belajar dolu2. Balik kpg sampi ayam pon dah muak tgok muker nih ahh..

Sawa said...

makcik rokiah said...
bes kan balik kampong.. huhu..

... a ahh. blk kg best glerr. uhuhuu.. rindu kat kg den

Benedict Bernard said...

kampung mak aku pun dah lupa muka aku, bertahjun tahun tak pulang kampung laman

parkchoo said...

kenapalah kampung aku bukan di phuket?? huarghhh..

SiMpleSmArtErMe said...

kenapalah kampung aku bukan di phuket?? huarghhh.. -->

Senang jer tuh pakcu..cari la bini org phuket..Hak3..raya balik phuket..itupun klw celeb raya la..

Mak kiter pronounce poket!! Hik3..

SiMpleSmArtErMe said...

Ben - kpg ko kat ner?

Sekali-sekali balik kpg best owhh.. penat dah tgl kat hutan batu. Hari - hari sedut jerebu..

khairul said...

salam..
ben ada kg laman ek???wakakaka tragis sungguh ..
sy nama je kg tapi x leh tanam sume tu coz lembu n kambing kat kg banyak sgt...umah x berpagar huhu

Sawa said...

SiMpleSmArtErMe said...
Mak kiter pronounce poket!! Hik3..

<< yeaaaa.. "poket".. sebut laju2 bunyi die smacam daaa. ahakzz

SiMpleSmArtErMe said...

Khai - semelih jer lembu & kambing tuh buat supp..HAH

X leh bayang kan canner rupa kpg Khai..upload arr gambar...nuh asyik cilokk jer..apa barang??


Kak Saraaaaaaa akademi dah start ker..igtkan cuti lagi.. :P

Sawa said...

Dah starttt... rasanyer pelajar terbaik katergori junior konpem disandang oleh Needa. hahaha...
tak giteww wahai pengetua & naib pengetua akademi??

NenekPenne said...

naib pengetua akademi bercuti sehingga diberitahu kelak sebab latihan praktikal tidak dapat dipraktikkan lagi...

jawatan penyandang diserahkan kepada sara...

khairul said...

hehehe sy ni duk cilok dalam internet je pic ...nnt sy selongkar laptop tgk mana tau ada pic kg hehe sabarrrrrrr

CATZ said...

best kan kat kg....banyak benda boleh dipetik, dilihat kat tepi rumah.belakang rumah...
bess..hijauuu je kan...

SiMpleSmArtErMe said...

Nek - mmg wajar disandang oleh Kak Sara Joystick. Jangan lupa main game yer..

SiMpleSmArtErMe said...

Catz - mmg best petik jer bila nak guna. Kalau kat KL nih dah beli belum tentu sempat masak..silap2 layu jer dlm peti ais.. Hakss.. Catz lain kot.. kejap jer dia ketang kelentung..bekas sos pon dia boleh buat acuan roti jala..HAHA..

SiMpleSmArtErMe said...

Khai - selongkar gambar kpg jumpa gambar sendiri la .. kuar la entry poyo.. HAHAHAH...

(*peace) :P

shah said...

Pokok temulawak..tak pernah dengar pun, tapi sebiji macam pokok kunyit, cuma daun dia nampak agak tebal dan kasar sikit...

Bestkan ada kawasan boleh tanam2...saya kalau dapat bercucuk tanam ni memang peberet...dapat ternak ayam lagi best...tapi dok kawasan taman perumahan ni limited...kalau tak, dah lama dah ternak ayam...

SiMpleSmArtErMe said...

Ada laa Shaz..org buat kosmetik pon ader. Pokok dia mmg macam kunyit. Ubi dia wangi.. okla boleh dimakan tp not my fav.

Itulah..nih pon ttb ada banyk plak pokok kat umah nih. Mana nak letak??.. Shaz pon suka tanam & hidup pulak.. Kat kpg bukan jer boleh bela ayam..merpati pon ada.